Ubah Persepsi Terhadap Poligami

Assalamualaikum..

Hurm nampak nya makin hari makin serius penulisan Qi ye.. hurm takpe lah nampaknya Qi dah ade sedikit kematangan dalam diri.. dulu budak hingusan .. skang ni remaja hingusan.. (time kene selesema sape leh elak)?? Tajuk ini sepaptutnya dibincangkan oleh orang-orang yang lebih berpengalaman dalam bab bab perkahwinan but ini Blog Qi.. saye punyepasal la nak tulis hape ponn.. (sorry kuang aja skit)

POLIGAMI.. apa yang terlintas di fikiran anda sejurus mendengar perkataan ini?? Cemburu, Kejam, Bahagia, Sengsara, Derita, Mak Tiri, Adik beradik lain mak, atau mungkinkah Bawang Puteh Bawang Merah?? Thumbs up kepada sesiapa yang fikir positif and cakap POYO kepada yang pikir bende negatif tu..


Firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain), dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.
(.Surah An-Nisaa' Ayat 2)


Poligami itu bukanlah satu kewajipan tetapi satu keizinan yang diberi oleh Allah kepada hambanya. Sebenarnya hanya ISLAM lah satu satunya agama yang membolehkan seorang lelaki memiliki 4 orang pasangan hidup dalam satu masa. Apakah syarat kelayakan berpoligami?? TAKE NOTE MAN

    1. Berkemampuan untuk menyara nafkah isteri-isteri dan anak-anak 
    2. Berlaku adil kepada isteri-isteri.
         -Adil dalam menyediakan kediaman;
         -Adil dalam giliran malam; dan
         -Adil dalam musafir.
    3. Memberi didikan agama kepada isteri-isteri.


Kau mampu?? lau mampu carry on lah.. hehe

Jadi kalau rase dah penuhi syarat-syarat kelayakan tu bolehlah meneruskan hajat di hati.. Rasullulah sendiri mengamalkan poligami dan Baginda dan Isteri-isteri hidup bahagia.. 

Jadi kenapa perempuan zaman sekarang seperti mengecam jika seorang lelaki nak berpoligami atau bukak cawangan lain..?? Adakah perempuan sekarang risau bahawa suaminya tidak mampu untuk berlaku adil? tak mampu nak bahagikan kasih sayang sama rata? atau memang taknak berkongsi? ish kedekutnye.. hik hik. jangan marah ye..

so kita sepatutnya membunag persepsi negatif terhadap budaya poligami ini.. bayangkan berapa peratus kah orang perempuan di dunia ini berbanding bilangan lelaki? so kalau sume taknak kongsi.. anak dara tua lah jawabnya.. Sebenarnya Poligami ni ade banyak kebaikan dan kelebihannya..

Antaranya ialah:-

-Bagi isteri yang telah lanjut usia dan mengalami kesakitan, ia akan menyebabkan si suami hilang tumpuan dari segi batin, caranya dengan berpoligami bagi mengelak dia membuat perkara yang dilarang di sisi Islam;
 -Menambahkan hubungan antara keluarga dengan ikatan yang dibuat;
 -Kehormatan wanita akan terjaga bila ia dilindungi oleh kaum Adam yang ingin mengambilnya sebagai 

  isteri;
 -Mengelak berlakunya perzinaan terutamanya kaum lelaki yang akan menyalurkan keinginan nafsunya ke tempat yang haram.
-Mengelakkan perceraian bila terdapat isteri-isteri yang tidak dapat melahirkan anak;
 -Kebanyakan lelaki yang sering bermusafir ia memberi manafaat kerana tidak melakukan perzinaan apabila dia amat memerlukan;
 -Bagi isteri-isteri yang kematian suami, mereka dibantu oleh para suami dengan berpoligami;
 -Memberi kesempatan yang lebih besar untuk para isteri beramal apabila giliran isteri yang kedua;
 -Mengeratkan lagi kasih sayang apabila perjumpaan antara isteri-isteri digilirkan;
 -Menambahkan keturunan-keturunan


sesiapa yang masih kurang pasti bahawa Poligami ini sesuatu yang baik maka fikirlah.. Takkan la Allah menghalalkan kepada manusia perkara yang mampu memudharatkan manusia itu sendiri???

itu sahajalah dari saya dalam segmen SERIUS kali ini (chewahh.. bile mase plak ade segmen bagai ni??)

Comments

Popular posts from this blog

TEKS PENGACARA MAJLIS PERKAHWINAN ISLAMIK

SPM Result Quotes

How Easy Doing Dakwah Actually Is..