Who Can Guess The Future? II

Assalamualaikum..

yup semalam terhenti sebab saya mengantukk. haha.. so lepas bertolak ke lokasi yang ditetapkan and kami sampai di sana jam 7 lebih and dah nak Maghrib pon.. iktikaf la dulu.. habiskan Zikir petang.. then Maghrib.. Solat Maghrib berjemaah then lepas tu rupenye Surau tu dah banyak Program maka kami mengundur diri untuk ke lokasi yang lain pula..

Lokasi yang kami tuju ialah Kampung Muring hape ntah.. (NOT SO SURE) and kami iktikaf di situ.. tapi sedih lah melihat sebuah surau yakni Rumah Allah namun tidak dibiarkan hidup.. imam di kampung itu telah meninggal dunia.. maka tiada yang sanggup menggalas tanggungjawab tersebut.. karpet dilipat menandakan surau itu dibiarkan kosong tanpa laungan azan buat sekian lama..



siap angkat barang and kami semua hidupkan kembali surau tersebut dengan izin Allah.. laungan azan kembali didengari masyarkat di situ.. adalah 2 3 golongan yang rindu nak solat berjemaah di surau tersebut namun tiada imam membataska segalanya..

Keagungan Allah diceritakan lagi dan lagi .. menimbul rasa terharu dan menyesal alam diri saya.. jika saya di rumah mana mungkin saya mendapat semua ilmu ini?? Allah telah memilih saya dan saya bersyukur kepadanya..



segala Adab Adab diajarkan seperti Adab Mesyuarat, Adab Makan, Adab Tidur, Adab Ziarah.. n so much.. i dun get all this if i dun be here.. masa makan kali yang pertama ialah satu kenangan yang paling saya ingati.. First time makan dalam talam kongsi satu talam ngan 4 orang.. Subhanallah hanya Allah yang tahu betapa excitednye saya time tu.. Agama Islam mengajar kita akan kesamarataan itu adalah sesuatu yang indah dan sifat rendah diri itu perlu ada dalam setiap diri MUSLIM..

saya ni makan sikit je.. so lepas saya kenyang saya akan bangun n basuh tangan .. saya tengok diorang makan sampai licinn siap jilat jilat jari lagi.. "eh diorang ni lapas sangat ke??" terdetik soalan ni lam minda saya... segala persoalan ini terjawab tanpa perlu diutarakan persoalan ini.. Allah knows what im curious about and he give answer to me.. Itu adalah Adab makan yang juga diamalkan oleh Rasulullah SAW.. baru lah saya tahu.. malu plak.. n satu lagi kita tidak disarankan meninggalkan kawan kita ketika time makan bersama camni walaupun dah kenyang... n talam tu biar licin coz sunnah Nabi tu.. huhu now I know..

 

petang tu 2 3 orang diarahkan untuk keluar Ziarah.. manakala saya stay ngan Lelaki yang menjemput saya ke Program ini.. namanya Haji Abdullah.. mesra dipanggil Haji Lah.. die menceritakan fadhilat keluar dijalan Allah.. that makes my heart open ...

then everything happen with lot of blessing.. kami sentiasa berada dalam keadaan berwudhuk.. buat saya yang hanya pakai Kopiah bile ke Masjid sahaja ni rasa malu plak ngan diri sendiri.. huhu so duduk kat sini setiap waktu kami memakai kopiah.. Subhanallah..namun saya tidak Istiqomah.  saya lebih malu dengan sindiran orang daripada pujian dari Allah.. hurm saya harap Allah bukakan pintu hati saya supaya mengikuti Sunnah Rasulullah..

 

di sini juga saya tahu nilai Jubah yang sudah saya miliki namun saya pakai nya kerana saya hanya ingin berfashion.. MasyaAllah.. Jubah yang saya pakai ialah Sunnah Rasulullah dan jika dipakai ketika solat maka ditambah 70 kebaikan .. Kopiah pon ditambah Tujuh Kebaikan.. Pakai Jubah Putih plk.. tambah lagi 70 kebaikan.. Subhanallah.. betapa besarnya Khazanah Allah yang saya tidak tahu selama in..

semakin ramai ahli kami dari hari ke hari.. 2 orang ahli kami adalah dari Acheh Indonesia.. Global nya pergerakan ini.. selama ini saya fikir yang mereka ini bukanlah golongan profesional namun itu semua terbukti salah ..mereka adalah golongan yang memegang jawatan tertingi dalam setiap Jbaatan dan Pengurusan mahupun Bisnes sendiri.. hur.. thats why la dun judge a book by its cover..

 

di sini saya jumpa kawan baru yang totally awesome.. yang make me sentiasa ingat akan Allah SWT.. antarnya ISMAIL, SYAKIR, HAQIM, IEMAN dan ramai lagi.. I was glad to know these people..
antara mereka ada yang dapat straight A's dalam SPM membatkan saya rase malu.. "mereka lebih bijak daripada aku .. tapi mereka tawadhuk.. dan sanggup pergi rumah ke rumah mengetuk pintu rumah orang untuk mengajak mereka untuk mengimarahkan Rumah Allah yang ada di kampung tersebut yang terbiar sepi..

YA Allah.. aku sangat bersyukur kerana menjadi salah seorang daripada mereka.. sesungguhnya ini adalah satu pengalaman yang akan sentiasa ada di dalam ingatan kita.. 27 Mac 2103 jam 5.30 petang.. my first move to seek Allah blessing... Betapa agungnya Allah.. walaupuns aya anyak melakukan dosa.. namun di tetap memilh saya.. Allahuakbar... InsyaAllah saya kan join lagi proqram ni.. dan saya akan ajak kawan saya sekali yang ada lam fikiran saya ialah Farhan, Ikraq, Hafiz, Arif Hakimi n maybe more.. actually i've gave Farhan Number to Haji Lah.. hehe..

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/483153_637560832937772_985510017_n.jpg

n abang saya InsyaAllah akan join juga. maybe Allah doesnt give him the opportunity or that day but in future who knows right??? Still WHO CAN GUESS THE FUTURE?? siapa boleh jangka apa akan berlaku di masa depan?? kan..

kite banyak masa pergi kem keduniaan.. but ade ke masa kite spend masa untuk perkara yang akan membantu kita ke arah kebahagiaan di akhirat?? ask myself

InsyaAllah...                                                                                            


                                                                                                                       TAMAT

Comments

  1. terimas sahabat..insyaAllah aku join..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah.. good things is good to share...

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TEKS PENGACARA MAJLIS PERKAHWINAN ISLAMIK

SPM Result Quotes

Ini Sejarah Kita ISK