expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday, 18 December 2012

HUJAN Owh HUJAN

Assalamualaikum..

Yup.. sekarang ni musim Bah... bukan musim org minum Teh BOH okeyy..

"sekali air bah, sekali pantai berubah" yup.. thats is kate2 ntah makcik mane ntah zaman dulu2.. masih ternginyang ngiyang di telinga ku.. ahha chewahh..

so.. memang kalau korang duduk semenanjung Malaysia ape lagi kawasan Pantai Timur nih.. hujan tak henti2..

banyak yang terpaksa mengharungi kesukaran di musim hujan ni... nak pakai chantek n hensem2 pegi keje pon takde mood kan?? haha ape lagi kalau dah kene mengharungi banjir.. lagi la rase tanak pegi keje kan?? haha

so jangan bimbang.. kejap je tu... sabar k.. sabar tu kan separuh (secopeng) daripada iman.. so.. kalau korang asyik muncung je.. tak selesai masalah.. kan?? kan..

so.. kalau umah korang selalu kene banjir mesti korang da lali kan.. asyik2 nak kene punggah TV.. asyik nak kene naik perahu.. hehe... so ape kate kalau korang pi dudu tempat lain?? ahaha (sodap je aku bagi cadangan)..

so inilah point yang aku nak bagi tahu korang.. (yang atas tu sume melalut je)...

TIPS MENGHADAPI BANJIR

**Pastikan semua suis elektrik dan suis utama dimatikan sekiranya diarahkan berpindah.

 (ha.. kalau korang kene pergi kat pusat pemindahan mangsa banjir tu.. make sure all your electrical appliances ditutup ye.. kang rosak palk.. sape yang rugi..?? kau jugak kan...)

**Sediakan barang keperluan asas yang paling penting.


**Simpan semua dokumen penting dan barang berharga di tempat selamat.

(korang punye IC.. buku BANK.. sume kene simpan leklok.. ni satu lagi.. Surat Beranak anak korang.. ha bukan mudah mak surat nak beranak.. so keep it safely..)

**Awasi kanak-kanak dan jangan biarkan mereka bermain di kawasan banjir.

(ni yang paling penting.. anak korang tu kene selalu ade depan mate... jawab bagi diorng main air.. kalau main air ngan korang takpe la..(eh pon tak boleh jugak).. pokoknya.. jangan main air.. korang tahu tak Air banjir ni kotor?? kang ade bende terapung.. ahhaa anak korang tu kalau ade insurans takpe la nak suh main air pon.. lau tak mati katak je)

**Pastikan rumah berkunci dan barang disimpan di tempat tinggi jika dipindahkan.

( kalau korang kene pergi Pusat Pemindahan tu.. jangan lupa kunci umah yew.. musim banjir pon Pencuri n perompak still aktif.. hehe dah tu memang keje diorg.. so mangga btol2 umah korang.. dont let any thief ziarah umah korang)

Bersiap sedia untuk berpindah dan segera berpindah sekiranya diarahkan pihak berkuasa

(kalau kene pindah tu jangan degill kang nanti membawa padah.. so ape salahnye korang pergi je kat Pusat Pemindahan tu.. ade jugak Chance nak beramah mesra ngan jiran tetangga)


Jangan keluar rumah mengharungi air banjir kerana bimbang dihanyutkan air deras.

(.korang jangan tunjuk eksyen plak.. kang dibawa arus sampai ke jepun baru tahu.. hehe jangan harungi air.. kalau boleh jangan pegi mane2 pon.. tunggu pasukan penyelamat..sambil senyum.. HIHI)

Jangan memandu mengharungi air banjir kerana dikhuatiri kenderaan dihanyutkan.

( kalau naik keta kechik2 kiut miut ni jangan nak perasan kuat OK.. jangan harungi air banjir.. kang rosak keta.. sape untung?? workshop jugakk.. kan.. hehe )

**Simpan air bersih di dalam botol untuk kegunaan memasak dan minuman.

(korang kene hati hati minum air.. pastikan minum air yg bersih.. kang kene Malaria Tapioca plak.. taun ke.. so minum air yang dah dimasak n bersih.. Halallan Toyyiba gitu.)

Simpan nombor penting untuk kegunaan ketika kecemasan (ahli keluarga, jiran, balai polis, bomba).

(kalau ade kecemasan ke jangan la segan silu nak call polis yew.. Bomba pon boleyh.. contohnya kalau korang tengok ade buaya ngah tengok Dora The Explorer kat ruang tamu umah korang.. dial 999 as soon as possible.. #dunletthecrocodilewatchTVforalongertime)

2 comments:

  1. huhu yang Banjir Kilat ni plak.. Kerajaan dah buat macam2.. tapi still can't solve this problem.. Masalah perparitan kott.. tak pon sikap penduduk yg buang sampah lam longkang

    ReplyDelete

You Might Want To Read This

Click Here

Keep Reading ^_^...

Keep Reading ^_^...

Rate Me If You Dare

Top Blog

Facebook.. It's Mine

Allahumma Salli Ala Muhammad

About Me

My photo

my real Name is Amin Rashidi .. 19 and will be older  .. previous studied at UiTM Shah Alam as a Law Student.. Hope my life will get better

KawanKu yang Chomells

Google+ Followers