KISAH NABI NUH...



saye sertakan lagu indah daripada Waheeda yang menceritakan kisah Nabi Nuh (Prophet Noah)

Nabi Nuh di utuskan oleh Allah untuk mentauhidkan kembali kaumnya yang jauh terpesong.. mereka menyembah berhala dan melakukan maksiat sesuaka hati.. termasuk lah anak lelaki Nabi Nuh..

Nabi Nuh menyuruh kaumnya berhenti menyembah berhala yang merupakan ciptaan makhluk.. Nabi Nuh menyuruh mereka mentauhidkan Allah SWT..

namun ajakan Nabi Nuh tidak dihiraukan ... Selang beberapa ketika Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Nuh untuk membina sebuah kapal.. lokasinya sangat jauh daripada penempatan kaumnya...

Nabi Nuh membina sebuah kapal yang sangat besar (Noah Ark) bersama pengikutnya. kemudian datang lelaki -lelaki dari kaumnya dan mengejek Baginda... " WAhai Nuh, Kenapakah engkau membina kapal di tempat yang jauh dari lautan ini? sudahkah engkau gila?" Nabi NUh tetap sabar dan tidak menghiraukan ejekan mereka...

setelah selesai membina kapal, Allah memerintahkan NAbi Nuh untuk mengisi kapal tersebut dengan pengikut2nya bersama sepasang-sepasang haiwan berlainan spesies.. 2gajah, 2kucing, 2harimau and lot more..

kemudian Allah menurunkan Air yang sangat deras dan banyak dari langit.. tenggelam lah penempatan kaum Nabi NUh... mereka semua diazab kerana engggan mentauhidkan Allah.. hanya mereka yang berada di atas kapal NAbi Nuh sahaja yang selamat..

kemudian dalam gelombang air yang bergelora menelan manusia.. Nabi Nuh ternampak anak lelakinya .. dengan naluri seorang bapa Nabi Nuh memanggil anaknya untuk bersama mereka semua di atas kapal... namun sifat keegoan yang ada dalam seseorang manusia menyebabkan anak Nabi Nuh menolak ajakan ayahandanya.... Nabi Nuh amat lah berduka cita..

Allah mewahyukan kepada Nabi Nuh bahawa anaknya bukan lagi saudaranya.. kerana enggan mentauhidkan diri kepada Yang MAha Esa...

Nabi Nuh kemudian sedar kekhilafannya dan terus berdoa memohon keampunan dari Allah SWT...

Bahtera Nabi Nuh kemudiannya mendarat di sebuah apabila air telah surut...



tempat ini dikatakan dimana Bahtera Nabi Nuh mendarat.. tetapi Wallahualam...

Comments

Popular posts from this blog

TEKS PENGACARA MAJLIS PERKAHWINAN ISLAMIK

SPM Result Quotes

Ini Sejarah Kita ISK